Saturday, April 23, 2011

Kerana


Tiada kata yang dapat memahami jiwa. Tiada tawa yang dapat mengubat duka. Walau ku curah sejuta bahasa, hati ini masih lagi terasa sakitnya. Juga ketawa yang ku ukir masih tidak dapat membasuh peritnya.

Benar. Kerana itulah rasa yang menemani setiap hariku. Kerana itu juga ku dapat memahami kamu. Setiap kata yang kamu bicara, ku percaya ia adalah sejuta kali lebih sengsara. Sejuta kali lebih hancur dari apa yang ku rasa. Kerana itu juga kita terpisah di dunia. Kita tidak dapat bersama kerana kesakitan yang masing-masing terima.

Maafkan ku kerana tidak dapat memaut mu. Kerana diriku sendiri tidak mampu untuk memeluk jiwaku. Hanya tinggal kepercayaan bahawa adanya Tuhan untuk ku tetap berdiri di jalanku. Ku harap kamu juga mempunyai kepercayaan itu. Hanya Tuhan yang dapat membantu mu. Kerana DIA lah yang menciptakan dirimu.

Kita tidak akan bertemu. Ku juga tidak berkeyakinan bahawa kamu akan menemui tulisan-tulisan ku. Namun ku harap dapat berkongsi sesuatu dengan mu buat kali terakhir ku. Sesuatu jawapan kepada pertanyaan tentang aku dan kamu.

Tahukah kamu ku selalu bertanya mengapa kita dipertemukan dalam keadaan kita tidak ditakdirkan untuk bersatu?. Mengapa ku mencintai mu yang menpunyai jalan jauh daripada ku? Mengapa ku dipimpin mencari mu di saat engkau akan pergi selama-lamanya dari ku? Setelah tujuh tahun ku biarkan ia berlalu?

Akhirnya ku tahu. Kerana Tuhan mahu sampaikan sesuatu buatku melalui dirimu. Iaitu ilmu. Banyak yang ku pelajari sepanjang kita bertemu. Tentang ini dan tentang itu yang tidak mungkin ku perolehi daripada buku. Ketahuilah bahawa sebelum ini terlalu banyak silap dalam hidup ku. Namun, kamu telah memberi ruang untuk ku temui nilai kemaafan, kejujuran, kebenaran dan kesetiaan yang lama ku buang jauh dari hidup ku. Dan satu-satunya ilmu yang sedang ku kumpul kekuatan untuk mengerti...“innalillahiwainnailaihirajiun”.

Sebelum itu...sebelum itu... Ku ingin ucapkan terima kasih kepada mu kerana hadir dalam hidupku. Halalkan ilmu dan apa yang telah berlaku. Dan ku akan teruskan berjalan tanpa kamu. Tanpa sesiapa pun. Hanya aku dan Tuhanku.

Selamat ulang tahun kelahiran buatmu..

18 April 2011.

No comments: